Steingrunn- og potesokktur

Vestre Nes er et nokså flatt område til Jeløy å være, men det er steinete! Vi har gått langs vannet der før, og Tinka har ikke vært videre begeistret for underlaget. Derfor fikk hun på seg potesokker i dag. Det er lenge siden sist hun hadde potesokker, så hun startet turen med et litt underlig ga...

Fotosafari!

Turen til Nordre Jeløy skulle bli ganske kort; bare veien til Kongshavn, lunsj og kaffe ved vannet og tilbake til bilen igjen. To og en halv time etter start satt vi endelig, svette og fornøyde, i bilen. Da hadde vi knota oss langs bredden av Kongshavntjernet (og den stien var akku...

Utemiddag på Ramberg!

Her om dagen ringte Vigdis fra Ramberg og lurte på hvor hun skulle gå. Jeg var turleder per telefon og fant ut at nå var det min tur til å ta med Vigdis og Fenrik ut i området "vårt". Vigdis er mye mer kjent i Mossemarka enn vi er, og jeg har diltet etter flere ganger. Nå har jeg muligheten ...

Godværstur på isete stier

Det tegner til å bli en rolig kveld her i gården. Tinka slapper av i sofakroken sin, etter et kort middagsavbrekk. Hun kløv rett opp i sofaen etter å ha spist og syntes ikke at middagstur var nødvendig i dag. Det kan jeg være enig i. Vi har gått langt nok, og det på underlag som normalt framprovo...

Frost-onsdag

På onsdag gikk Gro og jeg en tur rundt Guldholmsundet, for der var det lenge siden vi hadde gått. Jeg var litt skeptisk, for det går av og til okser der, og de er veldig store, så jeg liker dem ikke, og dessuten så stirrer de veldig, og det er ganske uhøflig. Men så fant jeg en pinne, og da glemt...

Kom deg ut!

Klokka er kvart på sju, og det er søndag morgen. Jeg våkner av at noen stirrer på meg. Ganske riktig, det er hunden som synes det er på tide å stå opp. Etter å ha tilbragt store deler av lørdagen på sofaen, med en matmor som holdt det gående på hostesaft og engelskprøver, er hun klar for å starte...

Påskestemning på offroadkrykker!

Sms fra Gro til Anita, fredag 13. januar 2017: "Har du S E T T værmeldinga for søndag? Strålende sol, null skyer og 3 blå? Jeg MÅ ut! Jeg kan lage kakao hvis du bærer sekken..." Anitas svar: "Jeg må få vasket ut jula og tenkte at søndag var dagen. Kan jeg komme tilbake med svaret?" Gro: "Det g...

Høst på Jeløy

Siden det er så fine farger ute om dagen, tok jeg en runde gjennom skoger og langs gårdsveier på søndre Jeløy, blant annet gjennom Grønliskogen, hvor bildet over er tatt. Dammen er idyllisk som bare det, og brua er såpass tilårskommen at jeg var litt engstelig da jeg bestemte meg for et "pikene p...

Tospann på tur!

Etter mye hjernetrim i går, på rallykonkurransen, måtte det bli tur i dag. Raja er stadig ikke klar for lange vandringer, men en times tur rundt Ramberg går fint. Altså fikk de på seler og strikkliner, og jeg spente turbeltet rundt livet og tvinnet sammen båndene til Tinka og Raja så de ikke skul...

Morgentur i blåsten

Det fine med tidlige søndagsmorgener er at det ikke er noen andre på stranda, og da blir det raptusløping på hunden. Det var høyst nødvendig, både fordi det er lenge siden sist hun fikk lange ut, og fordi det blåste. Tinka liker ikke sterk vind, og hennes måte å avreagere på, er løpe fort! Uanset...

Langtur på Jeløy!

I dag fikk vi med oss Unni og tok en real Jeløy-langtur. Pappa kjørte oss til Kølabånn langt nord på øya, og derfra gikk vi til Bjørnåsen og så på utsikten, før vi slynget oss nedover sammen med stien, tok enda en pause ved moloen på Fuglevik og gjorde unna siste etappe mot Refsnes. Fra nord til ...

Petra Outlander på hverdagstur

I dag fikk Petra Outlander være med på tur. Og Tinka fikk lov til å sitte foran. Det er sjelden kost for frøken hund, men hun elsker det! I forsetet har hun oversikt, og hodet går fram og tilbake i alle retninger. Særlig er det moro når jeg åpner vinduet, for da kommer duftene susende fra overalt...

Tåkebanker i loftsetasjen

I ukene etter skolestart har det vært litt mye å sette seg inn i. Ny skolebygning, nye digitale skyer og notatblokker - men heldigvis gamle kolleger og elever! Og gode gamle Tinka. Hun har vært litt fornærmet og dukket ned i valpetakter igjen, slik hun pleier etter en lang ferie. Hun venn...

Kveldstur og dyreliv

Kveldsturen ble en sånn som bare varte og varte, for det ble så fint vær, og lufta og temperaturen var herlig å gå i. Den ene stien tok den andre, og innen vi var hjemme var klokka blitt mørkt. Dessuten tror jeg vi fikk med oss omtrent alt Jeløy kan tilby av dyreliv. Hester og okser og kuer ...

Augustkveld

Middag ute, landtur på Nes, utsikt innover fjorden, sol og bølgeskvulp og motorbåter. Tur ned til Sørstranda, der det ikke er noen andre og dermed klar bane for et bad med hunden. Sikkert 20 grader, og det er en av de få gangene det har vært mulig å bade sammen med hunden (pinne var tin...

Litt irritert på morgentur

Det er ikke ofte jeg blir sinna, men av og til trengs det. Forlatte engangsgriller er én ting som irriterer meg, noe annet er søppel og det som verre er, som folk slenger fra seg i skogen, eller som flyter i land fra båter. På dagens lille morgenrunde lå det tørkepapir flere steder langs en stran...

Regnværstur

Selv om det regner, kan man nyte turstier og folketomme strender! Markjordbær man finner på veien skal spises, og så er det viktig å ta bilde av alle blåklokker med regndråper, for de er så fine. Takk for turen!

Må til skogs!

Når man ikke får lov å gå så mye, merker man virkelig hvor avhengig man har blitt av frisk luft og skog og bevegelse. Alle nevrosene jeg har sittet på meg de siste ukene forsvinner mens jeg er i skogen. For å oppsummere de siste ukene: spor, småturer med innlagte markjordbærstopper, flere spor, r...

Fotosafari

Oppmuntret av gårsdagens småturer på asfalt uten det minste vondt i leggen etterpå, kjørte jeg til Ramberg for å gå en liten runde. Tinka syntes nok at det virkelig var på tide og skulle gjerne gått mye lenger, men det er ikke nødvendig å utfordre skjebnen heller. Og selv om vi ikke gikk så langt...

Mikrotur!

Jeg bråsnur meg mot høyre for sånn omtrent søttende gang, sikker på at det kommer folk, men det er fremdeles bare den lille furua som beveger seg i vinden. Langt bak den ligger mølla og gamle Peterson-fabrikken. Sola strør diamanter på vannet, og de glitrer i de små krusningene som vinden lager, ...

Hipp, hipp - hurra!

Det er nok en del Tinka og jeg ikke er enige om, og korpsmusikk er noe. Møter vi på Jeløy-korpset på marsjøvelse i mai, legger Tinka ørene flatt bakover og vil hjem, mens jeg synes det er stas og gjerne blir stående og høre. Vel hjemme kan jeg gjerne spille orkester-musikk fra Spotify eller ...

Kreativ morgentur!

Klokka 06:00 stemmer mobilen i sin morgensang, siden "noen" har glemt å fortelle den at det er fridag i dag og at den ikke trenger å ringe, selv om det er torsdag. Men det er jo hyggelig med kaffe og en ny turbok om mikroeventyr sånn på morgenkvisten, så jeg kommer meg opp og vakler ut på kjøkken...

Bildekavalkade fra nordre Jeløy

Er du helt sikker på at du skal ha all den maten bare for deg selv? Det er veldig urettferdig, altså... Vi måtte sørge for en kjapp tur før det annonserte regnet i dag, og med truende skyer fra vest og en litt småsjenert sol i sørøst fikk vi et par gode timer helt nord på Jeløy. F...

Kanskje ikke akkurat STI-finner...

... men finner av mye annet. Blåveis, for eksempel. Og pene skjell. Og Tinka fant noen pinner. Hun prøvde å finne maten min også, men lyktes ikke helt med det. "Nei" fra matmor er faktisk ganske virkningsfullt, og jeg kan være skikkelig bisk når maten min er i umiddelbar fare! Ette...

Helt i tåka

Jeg tok noen tåkebilder i går. E6'en rundt Alby var ikke akkurat overbefolket, men vi traff da på noen her og der. Fint fotovær, men det var surt som pokker og rått og fuktig i lufta. Runden ble ikke så lang, men vi tok det igjen i finværet i dag! Takk for tåketuren!

På steingrunn!

Tinka liker å stå opp tidlig og synes nok det er ren tortur å måtte vente helt til klokka ti med tur. Riktignok får hun en rask morgenrunde litt før halv åtte, men når vi så kommer inn vil jeg gjerne ha både kaffe og frokost. Av og til kommer hun med lekene sine og legger dem i fanget m...

Stifinner Johansson slår til igjen

Det er virkelig utrolig mange småstier jeg ikke har prøvd meg på før. Og noen ganger må vi prøve oss helt utenom all slags sti; for eksempel ned ei steinrøys med håndveske og penjakke, bare fordi vi skulle utforske litt mens vi lufta oss på turveien mens vi venta på Marianne... Eller vi prøver os...

Stifinner Johansson gir seg ikke

Jeg har massevis av turmuligheter rett utafor stuedøra, men noen ganger går man litt lei av de vante stedene. I dag holdt det hardt, men så kom jeg på et område jeg ikke kjenner så veldig godt, på den andre sida av åsen. Dermed var inspirasjonen på topp igjen, og jeg pakka sekken. Min egen denne ...

Stalsbergtur

Gro har vært nokså lat i det siste og latt meg bære mat og termos og vann og sånt, og jeg vet jo at jeg er veldig flink til å bære, for det sier Gro. Men noen ganger blir jeg litt lei og sliten, og det ble jeg i dag, for vi måtte gå ganske langt, og noen ganger så snudde vi inn på stier vi aldri ...

Hva sa du? Gå bak? Aldri hørt om...

Det er en av de dagene der man har mest lyst til å bare ligge på sofaen, slurpe i seg kaffe og lese en bok mens man soler seg i glansen av det fantastisk ryddige kottet som man brukte hele gårsdagen på å shine opp. Dessuten kribler det litt i halsen, og man føler seg ikke sånn helt i toppform. Ha...

Tinka og Raja på sporet av en ny sti

Når Raja og Anita er med på tur, da blir det gøy, selv om det noen ganger tar forferdelig lang tid før vi kommer av gårde. I dag begynte Gro å lage middag like etter frokost, og det var pølser og allting og det lukta jo veldig godt! Jeg satt under kjøkkenbenken og passet på helt til Gro sa jeg sk...

Jeløy på tvers - og tilbake igjen!

"Det er vel egentlig ganske lenge siden vi var på tur til Kjellandsvik nå, Tinka?" sa jeg her tidligere i uka. Det var Tinka enig i. "Da blir det liksom Jeløy på tvers, siden vi gikk på langs i høst," drodlet jeg videre, uten at hunden lot seg imponere. Men hun var med på langtur, klart det. Hadd...

Passeringstrening på Jeløys E6

Den glupske hunden lå langstrakt i hele går, med stramt mageskinn og sannsynligvis nokså vondt. Hun brydde seg ikke engang om at middagen uteble! I morges var hun imidlertid i fin form igjen, appetitten var tilbake, og magen var myk å ta på. Og det var helt klart at vi måtte ut på tur. Siden hunv...

Whiteout på Albyjordene!

Øy, jeg prøver å nå igjen den vorsteh-tispa som løp foran oss, også legger du deg bare ned! Ærlig talt! Siden fredag har det blitt skitur hver dag, til Tinkas antatte fortvilelse. Da jeg forklarte planene i morges, så det ut som om hun svarte "Du kan bare gå du, Gro. Jeg holder meg her i sofaen....

Smaken av skitupp...

Etter å ha hatt vinteraktivitetsdag på skolen og vært på skitur i Mossemarka, i flunkende nye kunstsnøløyper og med fornøyde unger, var det tid for å lufte Tinka. Hun var ikke videre fornøyd da jeg pakka sekken i morges og hun måtte bli igjen hjemme! Derfor tenkte jeg at Tinka også skulle få en s...

Potesokker, altså!

Tinka ligger nokså sliten og fornøyd i en liten krøllball oppi sofaen. Hun har virkelig fått kjørt seg i dag, men det går jo ikke an å sitte inne når sola skinner og snøen ligger på trærne, selvom termometeret viser 14 minusgrader. Ull, mer ull, boblebukseog dunjakke til meg; varmt dekken og pote...

Vinter på Jeløy!

Snøen knirker under støvlene, og foran meg gir Tinka jernet. Hun har trekkselen under dekkenet, men potene er ikke fornøyde, så hun prøver å komme fram så fort som mulig. Vi har kjørt nordover på øya igjen, for første gang siden nano-ekspedisjonen "Jeløy på langs" i september. Nå er det snøføre o...

Naturlig terapi

Iblant er tur i skogen viktigere enn ellers. Iblant trenger kroppen dagslys, frisk luft og mulighet til å glede seg over alt som er vakkert i sterkere grad enn ellers. Iblant må man bare ut, for ellers er det ingenting som fungerer, og på sånne dagerer det faktisk kjempeviktig å komme seg ut. Mer...

Off-pist på Jeløy

Noen dager føler man seg litt mer eventyrlysten enn ellers. Akkurat passe til å prøve nye småstier ogsjekke ut om det er mulig å komme seg ned til Rambergnebba ved å snike seg ned mellom klipper og mose akkurat der det ikke er på det bratteste, men bare nesten. Finne ut om man kan gå langs vannet...

Vannrette snøbyger!

Kort tur til Nes i vind og snø. Tinka likte verken vinden eller hestene vi måtte forbi, men sa tusen takk til å løpe litt løs! Vannet var så lavt at vi kom oss ut til Flantorsk, det lille skjæret ved Fuglevik, uten å bli våte på bein og labber. Overkroppen var det verre med; det blåsteskikkelig f...

Skummende (h)juledagstur

Fordelen med å ha hund i jula, er at rådene om å gå seg en tur innimellom all julematen, blir veldig lette å følge. Hunden kan jo dessuten ikke være med i alle familieselskaper, så man må pent sørge for at den har fått noen reale vandringer og er såpass sliten at den ikke bryr seg om at man går s...

Dagslys!

Selv i disse rette-tentamen-og-handle-julegaver-tider må man sørge for at den stakkars, lille hunden får noen reale turer. I forrige uke var pappa snill og tok med Tinka på noen turer, og jeg dro henne med i Rambergløypa torsdag ettermiddag. Tur i mørket falt ikke i smak, enda det fremdeles var d...

Utafor stien

Stier er vel og bra, men av og til er det fint å gå på tvers av alle kjente stier også. Oppover mot Ramberg, for eksempel. Riktignok kan det være litt utfordrende å valse rundt i rådyrspor med en ivrig spor- og trekkhund, men balansen og oppmerksomheten skal jo også trenes...Og plutselig var vi p...

Morgentur i fjæra

Skyene henger så tunge at man ikke ser den andre siden av fjorden. Midtfjords kan man skimte skillet mellom sjø og himmel, som en linjalstrek på en bomullsdott. Det føles som å vandre rundt i et sepiafarget fotografi fra gamle dager. Høsten har kommet så langt at det virkelig er glissent med løv ...

Brillefin søkshund!

I kveld tror jeg Tinka synes det er helt greit at jeg skal på jobb i morgen - dette har vært en helg full av sprell og utfordringer! Egentlig kan hun skylde seg sjøl, for det var hun sombegynte å bære skoene mine rundt i stua i ren kjedsomhet i går formiddag, og da skjønte jo jeg at vi måtte finn...

Rundt Stalsberget

Tur rundt søndre Jeløy med lunsjpause i steinrøysa ble en fin avslutning på høstferien. Tinka ble lastet med kløvsekk og gikk løs store deler av veien, og hun taklet friheten overraskende bra. Utrolig hvor lydig hun blir når hun er tungt lastet! Med mindre hun treffer kjente, naturligvis... Etter...

Jeløy på langs: en nano-ekspedisjon

Jeg gleda meg virkelig til denne turen. Hadde den gode langturfølelsen, den jeg har før en fjelltur, når jeg vet at jeg bare skal gå og gå og ikke forholde meg til resten av verden. Det kilte i magen, og med været i godlune kunne ikke dagen bli annet enn super. En ide. Et mål. Jeløy på langs! Me...

Septembersol!

I le for nordavinden var Fuglevik verdens fredeligste sted i dag. Varm sol, klar høstluft, summende insekter og svak klukking fra vannet. Verken Tinka eller jeg hadde lyst til å gå hjem.Vel hjemme fant Tinka seg et solvarmt hjørne på den lille hageflekken vår.Takk for turen!

Gode middagsutsikter!

Været er faktisk bra, enda de meldte regn i går, og det må utnyttes. Så snart jeg har handla og stemt, suser jeg hjem, går en rask luftetur med Tinka og lager pannekakerøre. Vi skal spise middag utendørs. Mens røra sveller, koker jeg tevann og tar en ladning tøy ut av vaskemaskinen. Deretter går ...

Strandraptus!

Med rådyr og mye folk på Jeløy og harepest i Våler er det ikke mange stedene jeg tør å la Tinka løpe løs om dagen, men på en regnværstur rundt Nes (på Jeløy) fikk hun seg en raptusrunde i sanda på Sørstranda. Jeg var litt lei av å gå de samme stedene hver bidige dag, så på vei hjem fra jobb i går...

Tittut og en hule

Jeløy kan ikke skryte på seg de høyeste fjelltoppene, akkurat. Med sånn omtrent 140 moh som høyeste punkt er det ikke hit folk kommer for å ligge i høydetrening (selv om jeg gjorde et par helhjertede forsøk før Kilimanjaro-turen!). Men utsiktspunkter har vi flust av! På fredag stakk jeg utom Titt...

Kløvtur

Det er en sliten, liten kløvhund som hviler i sofahjørnet sitt etter to dager med bæring.For når man har en litt småvond skulder, er det supert å ha en sterk hund som kan bære blåbærspannet og termosen og matpakka. Særlig tungt bar hun ikke, men god hjelp er det i henne! Skjønt da jeg tredde sekk...

Kaffekroken

Dette er kaffekroken vår. Høyvann og bølger bestemmer hvordan steinene legger seg, men stort sett finner vi en lun,liten krok med støtte til ryggen og hvor Tinka kan få lagt ut reinskinnet sitt. For det viktigste er jo at hunden har det komfortabelt... Har hun ikke det, blir det ikke mye ro for m...

Plopp, sa det i kaffekoppen

"Stien skal gås i dag. Ingen værforbehold. Så det, så. Og dessuten er det opphold akkurat nå."Innen vi kom oss opp på den nye stien jeg har oppdaget, var oppholdet offisielt over."De sa på værmeldinga at det skulle bli minst regn på dagen og mest om morran og kvelden," sa jeg til Tinka, som gikk ...

Gamle stier og rullesteiner

Tinka mener bestemt at alle mine eventyr bør innbefatte hunden, og strengt tatt er jeg vel enig i det. Så vi har vært både her og der etter hjemkomsten fra Kilimanjaro; med huet i ei blåbærtue, oppskrapte legger i bringebærkjerr og på knærne etter kantareller. Men sommerdagene er varme. Altfor va...

Tinka leker gjemsel

Bare for å ha sagt det - sauer er IKKE ålreite dyr! Og det hjelper ikke hvor godt jeg gjemmer meg i gresset eller snur ryggen til Gro og stirrer inn i skogen. Hun drasser meg med forbi dem. Men bortsett fra det, så så vi en sånn morsom sak som kryper langs bakken og ikke har bein, og de er spenne...

Måne og sol

Her om kvelden lyste fullmånen i toppen av gata da vi gikk siste kveldstur ganske seint, og i kveld var sola en rød kule da vi tok en runde rundt stranda. Det var ganske mange som kjørte tur langs stranda, stoppet og gikk ut av bilen for å knipse solnedgangen, og deretter sikkert legge det ut på ...

Latmannstur og mørke skyer

Sommer er for eksempel å traske langs grusveien nordover på øya og videremot tangen ved Bevøysundet. Spise markjordbær som strutter i veikanten, kikke på utsikten og bare kose seg. Bruke to timer på en ganske kort tur og fundere litt på om man rekker tilbake til bilen før de buldrende skyene legg...

07.06.2015

Trærne har snudd seg på vranga, skumtoppene dukker fram på fjorden som popcorn i en diger kjele, men det gjør ingenting, for det er sommer og nesten sol og i hvert fall ganske varmt. Alt er grønt, alt lever, fra blankpussede veteranbiler til løvetenner i plenen. Jeg har lyst til rope, løpe, kaste...

Lyse kvelder

Etter en lang dag med mye stillesitting er det deilig å ta seg en tur ut i den lyse sommerkvelden. Om man går ut klokka ni og ikke er tilbake før elleve, så gjør ikke det noe som helst. Man slipper å ta med hodelykt, slipper å ta med refleks. Om det blåser, så er det bare deilig. Pannebånd i juni...

Kveldstur i Stalsberget

Å gå stien motsatt vei kan føre til at man tar av på feil sted og kommer inn på en sti man ikke har gått før, blant annet fordi man ser (og hører!) en rådyrbukk og både hunden og en selv og råbukkenstopper. Plutselig er man over et steingjerde og lurer på om man kanskje skulle ha gått i den andre...

Kveldstur langs Guldholmsundet

Det rare er at man knapt møter folk, enda kvelden er så fin som i dag! Her er en aldri såliten bildekavalkade: Guldholmen.Turen avsluttes med en raptusrunde. Det må til! Takk for turen!

Vårdag i skogen

Jeg ble vekketlitt før halv sju i morges, av en hund som mener at å sove lenge betyr å sove maks en halv time lenger enn på hverdagene. Likevel ble det ikke langtur før halv elleve. En kort morgenluftetur, etterfulgt av frokost og noen tentamener, var alt Tinka ble tilbudt, og hun ga klart uttryk...

Oppdagelsestur på sykkel

I går fikk vi oss en skikkelig oppdagelsesferd. Jeg har fremdeles noen hvite flekker på Jeløykartet mitt, særlig i øst. Dermed innviet vi den nye sykkelen (den gamle ble stjålet i vinter) og dro utover mot Skallerød og Kjørbukta. Tinka er ikke spesielt begeistret for sykling, for sykler er skumle...

Topptur!

Kystpåsketuren i dag gikk til Bjørnåsen, som ligger 138 meter over havet. Så nær en topptur man kommer på Jeløy! Men selv om høyden ikke er all verden, kan man se langt i flere retninger. Tidligere lå det et fugletårn her oppe, hvor man kunne se enda lenger, men det er revet. Uansett, man ser lan...

Operasjon Kystpåske herved blåst i gang.

I fjor hadde jeg et lite prosjekt gående; tur ved kysten hver dag, med sol og blåveis og smeltende snø. Jeg prøver det samme i år, og i dag blåste Tinka og jeg påska i gang, sammen med Unni. Vi tok en tur på stranda, rett og slett. Kjørte nordover på øya til Nes og parkerte på en av plassene.Sørs...

Påsketur, ingenting er som påsketur!

Endelig, og svært fortjent, kom vi oss ut på en litt sein lunsjtur med reinskinn og lesestoff. Fortjent fordi jeg nå nesten har kommet i mål med rydding og vasking etter å ha renovert badet fullstendig (eller, altså, jeg har ikke gjort noe der sjøl,jeg sattebort alttil et firma som driver med sån...

Tufrølge på to og fire bein

På søndag var det duket for tur med niese Victoria. Vi la i vei mot et lite utkikkspunkt med det treffende navnet Tittut, omtrent en halv kilometer fra der de bor. Victoria er vant til å gå, og hun var storfornøyd med å ha en hel tante for seg selv og skravlet ganske ustoppelig. Vi gikk forbi lek...

Ja ja, det var den ferien.

Her følger en liten bildekavalkade fra siste dag i vinterferien. Sola var virkelig på hugget, og Tinka og jeg gikk en liten runde i skogen like ved Refsnes på Jeløy, hvor vi bor. Men først var det morgentur langs vannet. Blåskjellene virker nesten lodne etter en natt med rimfrost."Hei, dere tre...

Fønvind rett i fleisen

I dag tenkte jeg at vi skulle komme oss ut før det annonserte ekstremværet satte inn. Ekstremvær er vel egentlig å overdrive en smule; vi pleier å få de litt småflaue restene av sånne stormer her i sørøst, og selv om man iblant må ta inn blomster og annet løsøre fra verandaen på grunn av vinden, ...

Med bitemerker i skituppene...

Når Jeløy har tatt den hvite vinterkåpen på ogalle lyder blir dumpe og duse, da gjelder det å benytte anledningen. Fram med skia, ut på jordet! Etter et par dager med snøfall og minusgrader, lå det nok snø til å komme seg fram både her og der med ski, og fredag syntes jeg det var på tide å venne ...

Stifinner Johansson til tjeneste!

Noen turer er litt mer slitsomme enn andre. Noen ganger føles den varme dusjen herligere enn ellers. Noen ganger er kosebukse, hettegenser og sofa litt mer fortjent enn andre ganger. For eksempel når man har gått på gamle og nye stier halve dagen og rundt halve Jeløy. Men jeg hadde liksom bestemt...

Da snøen kom (og gikk igjen...)

Aldri så galt er det godt for noe. En ganske pågående hodepine hadde jobba iherdig siden jeg stod opp, og klokka ett dro jeg hjem fra jobb. Tinka var naturligvis lykkelig over å få selskap, og siden snøen lavet ned og sola samtidig truet med å bryte ut gjennom skylaget, gikk vi en lang tur. Frisk...

Hva skal vi egentlig med frisk luft og glitrende vann?

Det blir tur langs vannet i ettermiddag. Fra Refsnes til Trondvik, langs Hesteberget bort til Guldholmsundet og opp til Jeløy Radio. På veien kan jeg ikke annet enn tenke på hvordan det blir å gå denne turen hvis det kommer en bro her. Et monstrum med en evig strøm av biler som aldri tier stille....

Gode, gamle Ramberg

Noen dager kan man se Holmenkollen fra Rambergtoppen. Dette var ikke en sånn dag. Likevel må man ut. Høsten har kommet så langt at løvet begynner å råtne på bakken, og snart er det bare brune blader igjen. Fremdeles henger det litt gult igjen på bjørk og bøk, mens eiketrærne er mørke silhuetter m...

Jeløys lille nordkalott!

Tinka og jeg har vært på Nordkalotten i dag! På skikkelig kryss-og-tvers-tur. Jeg bråbestemte meg i formiddag da jeg skjønte at sola faktisk hadde tenkt å bli en stund, pakket kløvsekken og laget kaffe og tinte noen vafler jeg hadde i fryseren. Jeg tenkte kanskje Munkestein også muligens nordspis...

Skal bare ut en liten tur...

September. Søndag. Sol. Lufta er solvarm, men så klar at fjorden virker blåere, gresset grønnere og alle konturer skarpere. Som om naturen vil vise seg fra sin vakreste side så vi skal ha noe å huske gjennom vinteren. Eller fordi den skjønner at den snart må gå i dvale og fester alt den er god fo...

Flantorsk, et skjær i sjøen

Bokstavelig talt. Jeg hadde ikke vært der siden barneskolen; daovernattet vipå skolen for å gå til Fuglevik og Flantorsk og kikke på fugler klokka fire om morgenen. Gjett om det var spennende! I hvert fall for elleveårig jente med hodet fullt av eventyr og en drøm om at livet skulle være sånn som...

Ekspedisjon til et bortgjemt tjern

Tiden har kommet for å utforske mer av Jeløy, og dette er den nordlige delen. I boka til Edmund Schilvold står det litt om Kongshavn, blant annet at det vesle tjernet egentlig er en kunstig dam hvor folk tok ut is i gamle dager. Skogstjern er jo fine mål å ha, særlig for en sånn passe lang etterm...

Me søv ikkje bort sumarnatta, gjer vi vel?

Iblant får jeg liksom ånden over meg og bestemmermeg for å gå tur på helt andre tidspunkter enn jeg pleier. Rundt midnatt, for eksempel. Det hører med til sjeldenhetene at jeg går veldig tidlig om morgenen, men det har da hendt at Tinka har våkna rundt fem og gjort krav på en tur. Eller vi har få...

Tid for lange kveldsturer

Hunder har en viss porsjon med energi som må brukes opp i løpet av en dag, det er jeg overbevist om. Når det er veldig varmt og Tinka ikke gidder å bevege på seg før gradestokken har kjølt seg ned, har hun plutselig en mengde oppsparte kilometer som må ut, og da er det ikke annet å gjøre enn å ta...

Tur i det ville nord...

... og naturligvis er det nord på Jeløy det dreier seg om. Den delen av øya har lenge vært en hvit flekk på kartet her i huset, selv om jeg prøvde meg bort til Bevøysundet for et års tid siden. Da skjønte jeg ikke helt hvor i terrenget jeg var, men etterpå kjøpte jeg kart. Det gjorde susen.Dessut...

Kystpåske med duatlon

Noen sverger til påskefeiring ifjellet, andre til båtpuss eller hytta på sørlandet, og noen liker til og med by-påske.Vi i det sørøstre hjørnet av landet blir ofte bombardert med fantastiske bilder fra snørike fjellområder, så jeg har et lite prosjekt på gang: Prosjekt Kyst-Påske. Vi innviet det ...

Trollskatten i gaffeltreet

Tur med niese Victoria blir ganske annerledes enn tur med hunden! Eller egentlig ikke, når jeg tenker meg om. Med Tinka gjelder det også å finne på morsomme ting gjennom turen; gjemme ting som hun skal finne, gå innom et tjern, ha leke-/snusepauser og spise matpakka sammen. Uten sammenlikning for...

Lokalkjent - vel...

Tåke over Oslofjorden Rambergløype-prosjektet mitt har gitt mange fine turer og opplevelser! Jeg er ikke ferdig med alle småstiene, men har funnet ut hvor de aller flestegår. Noen går langs bratte skrenter og dalsøkk med plutselige forandringer i vegetasjonen, noen leder inn imørkesmug med små o...

Nyheter i skogen!

Om våren er det mye rart som dukker opp. Blåveis og hestehov har vært her noen dager, og hvitveisen begynner å knuppe seg på korte stilker. Noe helt annet som har dukket opp i Rambergskogen denne våren, er skilt i stikryssene. DNT-Vansjø har virkelig gjort en innsats og blåmerket stier, satt opp ...

Tur-bilder

Tok med Tinka på middagstur igjen; denne gangen til skogholtet mellom Refsnes og Trondvik. Her er noen bilder: Takk for turen!

På jakt etter en magisk trollrot

I går ble stakkars Tinka bytta ut med min 4 år gamle niese Victoria. Av og til må man være tante på heltid, og nå var det altfor lenge siden sist vi var på tur sammen.Tinka var litt molefunken da hun skjønte at sekken og jeg skulle på tur uten henne, men hun tok det pent og tusla bort i sofaen. ...

Nærtur med vekslende vær

Jeløy er et av de vakreste stedene i hele verden, det er jeg sikker på.Naturen er så variert, og derfor blir jeg aldri lei av denne øya.Jeg inviterer herved til en runde rundt Reiertangen: Fra Refsnes er det mange måter å komme seg til begynnelsen av turveien på, og vi tar beina fatt. Asfaltvand...

Snø - joho!

Hva skal man velge når man kommer hjem fra jobben tidlig fredag ettermiddag? Gulvvask eller tur i skogen? Dessverre går verken gulvet eller vaskebøtta noen steder, så de måtte vente. Snøen, derimot, vet man aldri hvor lenge man har. Dessuten fikk jeg ny dagstursekk til jul, og den hadde ikke vært...

Desemberettermiddag på Rambergtoppen

Topptur på Jeløy er helt fint. Bare bestemme seg for at i dag, i dag pakker jeg sekken med frysetørka turmiddag, varmt vann og sitteunderlag, tar på hodelykta og spenner trekkselen på bikkja. Så går vi opp til Rambergtoppen og spiser middag der. Koser oss, tar noen bilder, slukker lykta og ser op...

Regnværsturer, huttetu.

Tinka er ikke glad i regnvær. Det gjorde hun klart for alvor her en morgen da hun med tydelig "her vil jeg ikke være"-kroppsspråk og lidende blikk satte seg ned under et beskyttende tre og truet med å bli der en stund. Like fullt må vi jo ut på tur, og de siste dagene har vi sett både nord- og sø...

Tur, tær og ferie

Det er mye som skal gjøres før ferien. Man skal rydde litt på skolebiblioteket, og i den forbindelse skal man naturligvis kjøre over lilletåa med en bokhylle. Hjulet traff tåa med fynd og klem, og fire dagersenere er tåa stadig tapet fast til nabotåa i et forsøk på å lege den. Damen på legevata k...

"Topptur" med middag

Lille Guldholmen strekker ut i ettermiddagssola. Å ha hund innebærer å takle dårlig samvittighet. Selv om Tinka er på langtur titt og ofte, går spor en gang i uka og blir luftet av morfaren sin når jeg er på jobb, ligger samvittigheten og gnager. Den trives best sånn akkurat der i mellomgulvet h...

Endelig på tur igjen!

Etter en ukes tid der vi begge nesten gikk på veggen, fikk vi klarsignal fra dyrlegen. Stingene og arret så svært bra ut, og vi feiret med en tur i Rygge med våre faste turvenninner Anita og Raja. Og Rajas sønn Scott. Jeg hadde egentlig trodd at Tinka ville ta det litt rolig på langtur i Ryggejog...

Lørdagstur til Bjørnåsen

Våren kom omsider til Jeløy, og forsinkede blåveiser slåss om plassen. Hele øya er blå, og trærne begynner å få et svakt grønnskjær (hvis man ser godt etter og bruker litt fantasi og velvilje...). I går pakket vi kløv og sekk og tok en skikkelig langtur. Fra Refsnes til Bjørnåsen og hjem igjen (v...

Utsikt fra Oslofjordens perle

Jeg går ganske mye på vestsiden av Jeløy, i og med at det er her jeg bor - i en blokkleilighet på Refsnes - og en av de turstiene jeg bruker mest, går fra Refsnesstranda, oppover åsen og til Ramberg. Når jeg går her, ser jeg utover Oslofjorden og tenker. Som regel blir tankerekka avbrutt av en vi...

Nærturer med villmarksfølelse

Jeg liker begrepet "nærtur". Det oser liksom av hundremeterskog, kakao og hygge. Her på Jeløy er det mange muligheter for nærtur, både de helt korte og de litt lengre. Her om dagen var jeg på en skikkelig kort en, fra Refsnesstranda og nordover på rullesteinene. Vannet var så lavt at vi nesten ko...

Kveldstur med mørkredd hund.

Det er ikke ofte jeg går ut i skogenmed hodelykt, men i kveld ble det en skumringstur fra Refsnes og opp til Ramberg. Det er en egen stemning i skogen når mørket faller på, og særlig når snøen ligger hvit mellom trærne. For få dager siden var det speilblank is på stiene, men nå gjorde snøen det l...

500 meter med 75 liters sekk.

Jeg så for meg en real turhelg med bål og svartkjele denne helga, siden jeg har bestemt meg for å endre bloggen litt. Fra nå av skal jeg skrive mest om turene våre her på Jeløy og ellers i distriktet. Og da burde det bli en heidundrende start. Men det hender at man må gjøre fornuftige ting i helg...

Ny tidsregning: Før og Etter Løpetid

Her om dagen så jeg gjennom favoritt-lista på pc'en, og skulle du ha sett på maken - jeg begynte visst på en blogg for en del måneder siden... Jeg satte meg fore å skrive et innlegg hver uke, og det sklei ut i kjent stil, gitt. Men nå er det jo sommerferie (vi lærere er velsignet med ganske lange...
Tinka på tur

41, Moss

Tinka er en blandingshund som er glad i friluftsliv. Turer med bål og kløvsekk er det beste hun vet. Jeg heter Gro, er 41 år og har hatt Tinka siden høsten 2011. Sammen er vi mye ute, mest på Jeløy og ved Vansjø, og bloggen handler stort sett om hva vi opplever ute. Jeg er ikke opptatt av lange ekspedisjoner, selv om en hytte-til-hytte-tur i fjellet er kjærkommen. Det er de små hverdagsturene som er viktigst for meg, siden det er dem jeg går flest av. Å variere rutene, oppdage nye stier og områder og bruke den nære naturen - det er sånt man får ekstra energi av. Når man har med seg hund, blir turen litt mer spennende og innholdsrik, og vi prøver stadig nye ting - med vekslende hell! Det viktigste er å kose seg og være positivt innstilt.