Kennel "Hei, hvor det går!"

Vi er barnevakter for Fenrik denne helga og har gjort vårt beste for at han ikke skal savne mammaen sin for mye og dessuten ha lyst til å komme tilbake en annen gang! Alt i alt betyr dette tur i skog og mark, god mat og griseører, lek i hagen og kos. Fenrik er mye mer kosete enn Tinka, og han vil...

Litt av en hundehelg!

Siste helg i ferien til Gro ble heldigvis en veldig fin hundehelg, selv om vi måtte dra hjem fra Kjærsund til slutt. På torsdag pakket Gro hiet vårt igjen, og jeg fikk også bære litt, for vi skulle ikke gå så langt, så jeg bar maten min i den fine, nye kløvsekken som er blå og mye mindre enn den ...

Og ingen visste vægen og itte hen det bar!

Eller, altså, vi visste hvor vi skulle, men vi tok raskeste omvei langs en sti som vi aldri hadde gått før, så vi var ikke helt sikre på hvor vi kom til å ende opp, bare. Men sånt er ganske normalt når trioen Fenrik-Raja-Tinka er på tur med eierne sine. Riktignok spurte Anita på et tidspunkt om j...

Palmesøndagstur

Gro og jeg liker oss ved sjøen i påska, når sola og blomstene og alle fuglene kommer tilbake, og i dag gikk vi rundt hele Brønnerødtjernet. Det er ikke så langt, men vi gikk helt omvendt vei av det vi har gjort før, og dessuten måtte vi gå litt på en ny sti, så det var veldig slitsomt f...

Å knytte bånd på tur

I morges leste jeg en artikkel om hvor viktig det er med tur, for båndet mellom hund og eier blir tettere, og man kommer nærmere hverandre. Jeg kunne ikke vært mer enig! Riktignok er vi ikke så ofte på telttur som de som står bak artikkelen (På streif), men vi er mye ute ellers. Og tur skaper sam...

Ferieavslutningstur til Kjærsund

Tinka var barnevakt i går, for niesene våre, og å ha to jenter på 5 og 7 år på besøk er mer slitsomt enn den lengste fjelltur. Hun snorksov da de dro. Båltur med pølser og menneskevalper som ikke ville holde seg i ro var en vanskelig oppgave for den selvutnevnte flokklederen. Bare det å ha d...

Bål virker

Det fins et dikt av Kim Hiorthøy som heter "Ting som virker". Jeg liker det diktet. Det får en til å tenke på sånne små, enkle ting som er hyggelig å gjøre i hverdagen, eller i helgen, eller bare sånn av og til. Bål er en sånn ting som virker. Pluss på pølser, kaffekjelen, hund, hund som tygger i...

Rekognoseringstur i tåka!

Sjelden har jeg opplevd Vansjø og Kjærsund så tåkete som i dag! Uti vannet kunne jeg skimte noe som enten var en sivbanke, eller et flak med sørpe-is, og bak der igjen stod noen mørke skygger som var trærne på den andre sida av vannet. Men planen var å se etter juletre, og det var tross alt ...

Supperåd-sesongen har starta!

Både Anita og Raja og Tinka og jeg trengte en real båltur nå. Med varm suppe på termos, som Anita tigget til seg fra mammaen sin. Deilig, klar kjøttsuppe med masse grønnsaker og god smak. Bidraget mitt var pinnebrød, og et velment forsøk på en eplepai. Neste gang jeg lager sånn tureplekake skal j...

Høstferie i Østfold

Det var duket for lunsj på Kjærsundtangen i dag, med utsikt til det smale sundet Nåløyet. Elgjakta er i gang, så Tinka måtte pent være i bånd, og det tror jeg var like greit, for hun var veldig ivrig på liflige dufter fra skogen og ville nok ha jaget i vei hvis sjansen bød seg. Jeg har prøvd å fo...

Hjortelus og tre kantareller

Planen var å komme hjem med kurven full av kantareller (den eneste soppen jeg kan, i hvert fall foreløpig). Så ble vi regelrett angrepet av hjortelusfluer. Ikke vet jeg hva jeg har gjort dem, eller hva jeg har spist som gjør meg til en delikatesse i deres øyne, men de elsker meg. De er verre enn ...

En flokk på tur!

Sola skinte da vi kom, og regnet plasket da vi dro. Mellom dette har vi grillet, spist, padlet, spilt ringspill og kost oss. Tinka har hatt en flokk å passe på og har trivdes helt storartet. Da vi voksne trakk inn på hytta i går kveld, slo hun seg til ro på saueskinnet sitt med noen velformulerte...

Vafler på Våler Varde

"Er det så mye å skrive om det, da?" spurte pappa etter at turen var ferdig. "Vi gikk tur i skogen. Det var det." "Å, jeg finner nok på noe," svarte jeg. Men når jeg sitter her, så er det jo ikke så mye å skrive om, sånn egentlig. Pappa og jeg gikk til Våler varde, og det var veldig hyggelig. T...

Komme til tante, lille kantarull!

Vi har vært på vår aller første ordentlige sopptur, Tinka og jeg. Tidligere når vi har funnet sopp, har vi egentlig vært ute etter bær og fått med ti-femten kantareller på kjøpet, men i dag var vi ute i ens sopp-ærend. Ut i de dype skoger, utenfor stier, for det er jo stort sett der man finner så...

Niese-tur til Kjærsund

Utslitt hund, fem kantareller og tre glass blåbær/bringebærsyltetøy, det er det synlige resultatet etter dagens tur. I tillegg kommer noen herlige minner. Nieser som storkoser seg i skogen, på blåbærtur med mormor og morfar og tante og hund. Som plukker blåbær i egen tupper-bolle og lurer på om i...

Småsyk hund og bekymret matmor. Og blåbær.

Jeg tar litt av når det er noe i veien med Tinka. Likevel synes jeg at jeg klarte meg bra da jeg faktisk venta i to dager før jeg ringte dyrlegen. Men to dager med en hund som verken bryr seg om mat eller godbiter, men derimot klenger seg på matmor, helt av seg selv, for å få kos... Alarmber...

Gro gjør ting hun ikke kan!

I den splitter nye serien "Gro gjør ting hun ikke kan" (som egentlig burde være en egen kategori her) har vi nå kommet fram til fisketur. Fisketur? Alle kan da vel fiske? Hah! Og jeg gjentar: hah! Men alt kan jo læres, ikke sant? Jeg troppet opp hos den lokale avdelingen av XXL, fikk hjelp av en ...

Supperåd ved Brønnerødtjernet - og lettere forspist hund...

Turen begynte vel egentlig med en telefonsamtale mellom Anita og meg i formiddag. Vi prøvde å avtale når vi skulle møtes og hva vi skulle spise, og etter å ha vært innom pannekaker og pølser og bål eller ikke på grunn av vinden, sa plutselig Anita: "Men den gode løksuppa du lagde en gang, har den...

Godt nytt år!

Endelig fikk jeg komme ut til Kjærsund, og jeg fikk løpe løs og allting! Men jeg gadd ikke å løpe så langt, akkurat, for jeg bar all maten vår og kaffen til Gro, så jeg var på jobb og var veldig flink. Også øvde vi litt på at Gro skulle rope på meg, og da må hun gi meg godbit når jeg kommer, og e...

Gull, grønne skoger og en råtten fisk...

Tinka ligger sammenkrøllet og nesten helt tørr på teppet sitt og synes synd på seg selv. Det har hun gjort en stund. Dagens tur ble nemlig av den sorten som ender med grønnsåpebad og påfølgende dusj fordi grønnsåpa ikke tok knekken på stanken. Hva hun har gnidd seg i denne gangen? Enråtten fisk. ...

Hytta ved Vansjø

Fredag kveld kom vi oss avgårde til Kjærsund og hytta like ved Vansjø. Jeg pakket ut av sekk og kløv, slengte soveposen i en av køyesengene og åpnet termosen med kaffe. Og sånn gikk egentlig helga. Tinka hadde vært med på jobb og var sliten etter å ha vært sosial hele dagen - og hjulpet meg med å...

Juni og snart ferie

Juni er en merkelig måned. Den er full av glede og forventninger, blandet sammen med frynsete nerver og en stakkars hjernecelle som arbeider på høygir det ene øyeblikket og legger seg pladask på solsenga med en piña colada det neste. Og når jeg prøver å få kontakt med den, får jeg beskjed om at d...

Stifinner Johansson på nye eventyr

"Alle gode ting er tre," sa stifinner Johansson, og dermed var det duket for nok et forsøk på åkomme segfra Ødegårdsletta til Brønnerød. Stien ser fin ut på kartet, men nok en gang oppdaget vi en drøss med lumske, små utstikkerstier som skaper forvirring. Fordelen er at det ikke er store området ...

En liten huggorm i sola

Vi har vel alle et sted, enten ute eller inne, som liksom er "vårt". Et sted der vi slapper ekstra godt avog stadig kommer tilbake til uten å bli lei av det. Når jeg tenker etter, har jeg egentlig flere sånne steder, men ett av dem er Kjærsund. Kjærsund i Våler. Bålturer, teltturer, juletreturer,...

Telttur ved Vansjø!

Vansjø må også kunne regnes for kysten, selv om vannet er ferskt. Så kystpåsken er ikke avbrutt. Jeg fant ut at Langfredag var en super dag å dra ut til Kjærsund for å leve slaraffenlivet i telt ved vannet, med sol og bål og lykkelig hund. Vi parkerte på gården, gikk den ti minutter lange veien n...

Mini-ekspedisjon

I dag skulle jeg endelig få somla meg til å finne den stien som går mellom Ødegårdsletta og Brønnerød. Yr meldte sol mellom ti og ett, og halv elleve parkerte vi bilen og la i vei.Før vi rakk å ta av fra veien, hadde vi sett ekorn, sauer, dådyr (i innhegning) og harespor, og Tinka hadde hatt et p...

En sporhund til besvær

Skjønt sporhunden selv syntes nok det var jeg som var mest til besvær. Vi har vært på nye og ukjente stier i dag. Tåka hang over fjorden, så vi kjørte ut til Kjærsund, hvor tåka ikke var fullt så tilstedeværende. Men istedenfor å gå den sedvanlige runden langs jordene og Marsholmene og Tangen og...

Juletrejakt i tre akter

Jaktsesongen er over for i år. Juletrejakta, vel å merke. Eventyret måtte deles i tre akter, hvorav den første ble avspilt allerede under fjorårets jakt. Den bar preg av et visst hastverk ettersom den fant stedom ettermiddagen og skumringen kom ekstra tidlig på grunn av en tåkebanke av typen semu...

Bålkos på Kjærsund

Klokka 07.00 er nattefreden over. Tinka piper og knistrer og er klar for en ny dag. Ca to kaffekrus senere begynner jeg også å bli klar for en ny dag. Først skal det gås morgentur, så skal det spises frokost, så må det ryddes og ordnes litt og så - endelig - ser Tinka at jeg begynner å pakke sekk...

Kebab og fluesopp!

Mens jeg venter på at været skal bedre seg, finner jeg ut at tida er inne for litt matlaging på tur igjen. Jeg fant en oppskrift på kebab og raita i avisa her om dagen, og selv om jeg ikke har alle ingrediensene, blir det en fin deig. Raitaen prøvde jeg i går, og det ble en del rester, så jeg sta...

Turtips: Ravnsjøen

To blide damer og to veldig ivrige hunder legger i vei fra stien i sørenden av Sæbyvannet, trasker på moselagt sti og stuperuti grøfta med fire småbjørk på slep, for det kan jo hende det er vann der. Best å sjekke alle grøftene! Og det aller beste vannet er naturligvis det Raja drikker, uansett h...

Hytteboka på Kjærsund

Å lese i en gammel hyttebok er som å ta en tidsreise. Der fins hilsener og underskrifter fra unge og gamle. Fra familiemedlemmer og fra vennene deres. Jeg kan se hvordan håndskriften til pappa har utviklet seg, og hvordan tremenningene mineog jeg selvskrev da vi var små. Jeg ser bestemors håndskr...

Telttur med frossen og lettskremt hund

"Telt i solnedgang" Dette kystpåskeprosjektet mitt har stort sett foregått på Jeløy, men planene om telttur på Kjærsund lå og sydet i bakhodet. Vansjø må da vel kunne kalles kyst, selv om den ikke inneholder saltvann. En gang i tida var jo sjøen tilknytta Oslofjorden, og det er viktig å ha et hi...

Rundt (og litt oppi) Ravnsjøen i Svinndal

For en uke siden fant jeg en turbeskrivelse i Moss Avis. DNT-Vansjø hadde merket ny-gamle stier i Svinndal, rundt Ravnsjø. I høst var det offisiell åpning av Ravnsjøhytta, som dugnadsgjengen har pusset opp og gjort klar til overnatting, ogkollega Berit og jeg var med på en fellestur dit i fjor so...

Skitur-trening

Verken Tinka eller jeg er spesielt drevne skiløpere. Dette må jo naturligvis bøtes på, og nå har vi vært på skitur to dager på rad. Med fjoråret friskt i minne, stålsetter jeg meg, smører med tålmodighet og forventer en time med intens jaging av skitupper. Begynnelsen av gårsdagens tur blir nøyak...

Blixøya rundt med glade hunder

På søndag fikk jeg telefon fra turvenninne Anita, og ca en time senere var vi på vei til Blixøya i Vansjø.DNT-Vansjø hadde nemlig et oppslag i Moss Avis om en fin rundtur der ute, ogvi var skjønt enige om at den måtte prøves. To turglade bikkjer med like turglade eiere la i vei, med beskrivelsen ...

Friskmeldt matvrak på tur.

Det ble en kort tur i dag, siden den forspiste hunden har vært litt sliten i helga. Like fullt, hun er frisk og rask igjen, og ut må man jo. Vi gikk ut på Kjærsundtangen ved Vansjø, hvor vitente bål og rakk å koke kaffe og steke sopp (fant en pose kantareller i fryseren) og varme "polarbrødpizza"...

Kart, kompass og forspist turkamerat

Vinterferien ble to uker lenger enn planlagt, grunnet en sykemelding, og siste dagen av den ble feiret med tur i skogen. Tinka har vært fornøyd med å ha meg hjemme, siden det har medført mye turliv og utekos- frisk luft hjelper som kjent for/mot det aller meste. Den som trenger rehabilitering nå,...

Påskestemning i Vansjø!

På dager som denne er jeg ikke i tvil: dette er den beste årstiden av alle! Sola har smelta bort såpass med snø at det er barmark noen steder - nok til at man får følelsen av at våren er på vei. Sola varmer ordentlig, det er fremdeles lov å tenne bål, båndtvangen har ennå ikke trådt i kraft, og d...

Tur i elg- og beverland!

I går var det nummeret før vi gikk på veggen begge to. Det har ikke blitt de lange turene denne uka, med glatte fortau og overskya vær, men både fredag og lørdagble detsupert. Alle fornuftsgjøremål ble sirlig notert i glemmeboka, og på lørdag pakka vi sekken og dro på tur til Våler (i Østfold, ve...
Tinka på tur

42, Moss

Tinka er en blandingshund som er glad i friluftsliv. Turer med bål og kløvsekk er det beste hun vet. Jeg heter Gro, er 42 år og har hatt Tinka siden høsten 2011. Sammen er vi mye ute, mest på Jeløy og ved Vansjø, og bloggen handler stort sett om hva vi opplever ute. Jeg er ikke opptatt av lange ekspedisjoner, selv om en hytte-til-hytte-tur i fjellet er kjærkommen. Det er de små hverdagsturene som er viktigst for meg, siden det er dem jeg går flest av. Å variere rutene, oppdage nye stier og områder og bruke den nære naturen - det er sånt man får ekstra energi av. Når man har med seg hund, blir turen litt mer spennende og innholdsrik, og vi prøver stadig nye ting - med vekslende hell! Det viktigste er å kose seg og være positivt innstilt.