På nye stier!

Tinka svinser fornøyd foran meg. Hun har inntatt lederposisjon, og jeg har inntatt sekken. Vi vandrer innover i en skog vi aldri har vært i før, stirrer andektig opp langs en klippevegg der kampesteinene har rast ut en gang i tidenes litt utpå dagen. Eller, jeg stirrer andektig. Tinka vil gjerne ...

Molbekk i tåka

Når man våkner søndag morgen av et langtrukkent "tuuuuuuuuuuuuuuut" fra fjorden, i relativt dypt toneleie, da vet man hva slags vær det er. Tåke. I dag lå jeg til og med på sofaen i stua, siden senga var lånt ut til niese Ulrikke som var på overnatting, så lyden fra Color Line som tøffet inn...

Pensjonert kløvhund og krøkkete eier!

I sommer fikk jeg vite at Tinka har en forkalkning i krysset, nederst i ryggen. Det var noe helt annet vi var inne for - hun hadde spist noe gammalt fiskeslo og blitt kjempedårlig, så dyrlegen ville røntge henne for sikkerhets skyld. Da oppdaget hun forkalkningen. Jeg tok det ikke sånn veldig inn...

RUSK med omkringliggende herligheter

I varmen i går hadde jeg hele dagen til å pønske ut målet for kveldsturen, og jeg bestemte meg for Ekholt, Bredsand og dalstroka innafor. I dette området skal jeg jobbe fra høsten av, i splitter ny ungdomsskole; RUSK - Rygge Ungdomsskole. Før jeg starter kan det jo være greit å vite lit...

Test-tur rundt Ravnsjø

Skogbunnen dufter av lyng og vår og er milevis unna hverdagen. Teltet står støtt, bare litt i nedoverbakke, og liggeunderlag og sovepose lokker med en god natts søvn. Rundt halv tolv køyer vi. Teltet til Anita og Raja og Rossi ligger litt unna oss, og hundene der i gården har slappet av...

Trespann i band!

Anita og jeg har lumske planer om telttur på Hardangervidda til sommeren, men da trenger vi en kløvhund til. Innleid sherpa blir sønnen til Raja; Rossi på ca 7 år, sterk som en bjørn og snill som et lam, trekkvillig og jaktivrig, glad i godbiter og ikke overvettes fornøyd med å stå stille og...

Fellestur er gøy!

May-Iren, som driver Gooddog i Moss, og som vi gikk på smellerkurs med, kalte sammen tropper til fellestur på Langfredag. Vi ble bare tre hunder og fire mennesker, men det var egentlig veldig fint, syntes jeg. Tinka er ikke alltid like enkel rundt andre hunder, men som regel går det bra når hun s...

Byvandring i dag!

Inspirert av den nye turboka mi ("40 trivelige turer i Moss og omegn") har vi vært på tur i byen i dag. Jeg fant ut at jeg kunne kombinere to av turene og tok utgangspunkt i parkeringshuset under Amfisenteret, hvor man kan stå gratis i 3 timer. Det holdt akkurat! Strengt tatt brukte vi ikke så la...

Isdam og gravrøyser og ti nye fregner!

"Denne kunne kanskje du være interessert i," sa mamma her om dagen og viste meg boka 40 trivelige turer i Moss og omegn. Jeg har flere bøker i denne serien, men ikke fra Moss, så jeg tok den med meg og bestemte meg for at det skal være turprosjektet mitt en stund framover. Strengt tatt har det ve...

Mer snø!

Når det kommer mer snø, sier min særping-kollega "Jaså, det er vel du som har ønska deg det her?" Og selv om jeg ikke påtar meg all skyld for det siste snøfallet, så innrømmer jeg at jeg smiler litt ekstra hver gang verden blir hvit. Det blir så lyst, og så stille; det føles som å gå innendørs se...

Raja og jeg og jeg og Raja!

Endelig kom jeg på tur med Raja'en min igjen! Det er det morsomste i hele verden, og nå var det veldig lenge siden sist, og vi var veldig glade for å se hverandre. Vi gikk der som grøftene lukter så godt også var det en pus på veien, men Gro er fryktelig kjip, for uansett hvor mye jeg trakk, så f...

De daglige turene

Noen uker er ikke turene så mye å skrive hjem om. Man går på de samme stedene, med de samme turkameratene, både to- og firbeinte, og man snakker om de samme tingene. Alt mellom himmel og jord, for å være nøyaktig. Men det er gøy å ta bilder, og de blir heldigvis ikke alltid like! For eksempel er ...

Årvoldtangen

"Nå er det jammen lenge siden vi har gått rundt Årvoldtangen, Tinka" sa jeg i morges, og siden hunden ikke hadde noen innvendinger, ble det Årvoldtangen.Det er et fint turområde, og man går langs Vansjø nesten hele veien. Vi tok en sjokoladepause på utsiktspunktet Ravneberget og nøt sommervarmen ...

En liten tur på Kambo

Nesten hver mandag er vi på Kambo for å trene rallylydighet med de andre i Moss og omegn hundeklubb. Det er en morsom hobby som krever mentaltrening både for Tinka og meg. Før forrige trening hadde vi ekstra god tid, så jeg gikk en tur ned til Kambo marina og opp gjennom litt bebyggelse, gjennom ...

Vår og sommer på en dag.

Anita ringte i formiddagog lurte på om vi ville være med på en tur i Rygge igjen, og det ville vi jo. Selvfølgelig. Jeg tinte boller og kokte kaffe og stappet alt oppi kløven, for i dag syntes jeg det var Tinkas tur til å bære. Nå trives hun godt med kløv på ryggen også. De første gangene var det...

Ut på (kul)tur i Rygge!

Joda, Jeløy er Oslofjordens perle og verdens navle og sivilisasjonens vugge og i det hele tatt, men iblant trengs det litt variasjon. Ganske ofte, egentlig. Heldigvis fins det andre steder å gå tur, og både i går og i dag har Anita og Raja forbarmet seg over oss og tatt oss med ut i Rygge-naturen...

Veggimellom trærne...

Når en liten hund skal ut og gå og har spart opp mange kubikkmeter med energi etter en uke hjemmefra, da går det unna... Oppussing av bad betyr mye tid sammen med "mormor og morfar", soving i reiseburet på matmors gamle jenterom og selskap hele dagen. Tinka (og jeg!) har blitt svært bortskjemte d...

Ingenting er som slitne, lykkelige hunder!

Sola skinner, og jeg ser Skrimfjella fra vinduet. Selv om vi begge fremdeles er litt slitne etter gårsdagens stunt til Kjellandsvik, må vi jo ut, men kanskje en litt kort tur? Jeg ringer Anita, som er med på notene, og litt før halv tolv er vi i Mossemarka. Raja har fått på gps'en og løper sin ve...

Turer med og uten følge

Selv om vi går mange turer alene, er det hyggelig å ha følge også. Den siste uka har vi hatt noen reale kontrastturer i så måte. Langtur rundt Alby med Marianne og en hodelykt på tirsdag, alenetur med hodelykt og middag på torsdag og juleavslutningstur på Årvoldtangen med to 8.klasser på fredag. ...

Moro med regnvær!

Marianne ville være med på tur i går, enda det til tider regna smådjevler. Kanskje nettopp derfor, egentlig, siden hun ville teste det nye tur- og regntøyet. Det funka bra, så det ut til - bedre enn regnjakka mi, i hvert fall, som sikkert skriker etter litt impregnering. Jaja, det er jo et fromt ...

Nærturer med sjarm

Det går mye i tur her i huset, men ikke nødvendigvis de kjempelange ekspedisjonene. Selv om jeg liker å ligge i telt eller overnatte i hytta på Kjærsund, gjør jeg ikke det så ofte. Men jeg leser mye om folk som gjør det. Jeg kjenner en barnslig glede når Fjell og vidde ligger på dørmatta og glise...

Supperåd i hjertet av Mossemarka!

I dag har vi feiret at båndtvangen er over for denne gang. Tinka fikk selskap av Raja, og jeg av Anita. Jeg varma opp supperester fra i går, helte det over i termosen og pakka denned sammen med kaffe, regntøy og kamera. Så la vi i vei fra parkeringsplassen på Vanemmyra. Første del av turen gikk i...

Litt desembersol, tusen takk!

I desember må godværet utnyttes. Det er mørkt når man drar hjemmefra, mørkt når man kommer fra jobb. I helgene oppdager man at det fins lys og sol likevel. Lys, i hvert fall. Selv om vi ligger ganske godt i le her i Østfold, har det vært både tåke av typen semulegrynsgrøt og stormer som har plukk...

På "langtur" med kano

Når jeg en gang skal skrive mine memoarer, kommer denne turen garantert til å være med. Både for å illustrere hvordan det går med hund i kano når det er mer enn en kano i følget, viktigheten av flytevesttil hunden, og ikke minst hvor herlig det er å sitte på svaberget på Lille Kvernøy til sent på...

Kanotur i Vansjø!

I løpet av en ukes tid har vi vært på to kanoturer med venninne Unni. Den første var mest for å teste Tinka i kano, så vi padla ikke så langt. Plaska rundt Vaskeberget i Rygge og håpet på å ikke gå rundt. Bagasje og kamera var helt utelukket på den turen.Det gikk overraskende bra, og i dag prøvde...

Kom mai, du skjønne, milde!

Milde, sa jeg, ikke kalde! Hutre meg tu, for en vår. Skal man holde varmen, er det bareå bevege seg! Da turvenninne Anita ringte og spurte hvor jeg hadde gjort av sola i dag, svarte jeg at jeg hadde gjemt den unna for å spare den til 17. mai, men jeg er litt usikker på om det egentlig kommer til ...

Årvolltangen

Selv om jeg er veldig glad i Jeløy, trenger jeg å oppleve noen andre steder iblant. Heldigvis er det nok av fine skogsområder å ta av her i distriktet. I dag ble det Årvolltangen i Rygge. Vi gikk stien nærmest Vansjø, til et sted som heter Hvalbukt (skulle vært interessant å vite opprinnelsen til...
Tinka på tur

41, Moss

Tinka er en blandingshund som er glad i friluftsliv. Turer med bål og kløvsekk er det beste hun vet. Jeg heter Gro, er 41 år og har hatt Tinka siden høsten 2011. Sammen er vi mye ute, mest på Jeløy og ved Vansjø, og bloggen handler stort sett om hva vi opplever ute. Jeg er ikke opptatt av lange ekspedisjoner, selv om en hytte-til-hytte-tur i fjellet er kjærkommen. Det er de små hverdagsturene som er viktigst for meg, siden det er dem jeg går flest av. Å variere rutene, oppdage nye stier og områder og bruke den nære naturen - det er sånt man får ekstra energi av. Når man har med seg hund, blir turen litt mer spennende og innholdsrik, og vi prøver stadig nye ting - med vekslende hell! Det viktigste er å kose seg og være positivt innstilt.