På bytur!

Hei sveis, Tinka her! I dag har Gro og jeg vært i byen, og det var veldig moro! Vi gikk ved vannet og jeg såto svaner og en liten jente som løp i sanden og de store båtene. Vi gikk ut på ei brygge, og jeg prøvde å løpe, men det gikk ikke fordi Gro holdt så godt i båndet, enda det satt en veldig i...

Årvoldtangen

"Nå er det jammen lenge siden vi har gått rundt Årvoldtangen, Tinka" sa jeg i morges, og siden hunden ikke hadde noen innvendinger, ble det Årvoldtangen.Det er et fint turområde, og man går langs Vansjø nesten hele veien. Vi tok en sjokoladepause på utsiktspunktet Ravneberget og nøt sommervarmen ...

Så hørte vi fra lien en gjøk som gol ko-ko!

I dag ble det en tur i Mossemarka i blåsten. Mange skumle lyder i skogen når det blåser, og Tinka er ikke begeistret for dem. Hun satte seg ned minst ti ganger på begynnelsen av turen, sannsynligvis fordi hun ikke turte å gå lenger. Men jeg fikk henne videre, inn på stien som heter Våpenveien. De...

Stifinner Johansson på nye eventyr

"Alle gode ting er tre," sa stifinner Johansson, og dermed var det duket for nok et forsøk på åkomme segfra Ødegårdsletta til Brønnerød. Stien ser fin ut på kartet, men nok en gang oppdaget vi en drøss med lumske, små utstikkerstier som skaper forvirring. Fordelen er at det ikke er store området ...

Kveldstur i Stalsberget

Å gå stien motsatt vei kan føre til at man tar av på feil sted og kommer inn på en sti man ikke har gått før, blant annet fordi man ser (og hører!) en rådyrbukk og både hunden og en selv og råbukkenstopper. Plutselig er man over et steingjerde og lurer på om man kanskje skulle ha gått i den andre...

Strandryddedagen, sykkelturdagen, plumpe-med-vilje-dagen...

I går var Øreåsens 8. trinn ute og ryddet Fuglevikstranda og omkringliggende herligheter. En svært fornærmet hund ble forlatt til fordel for sykkel om morgenen, og selv om hun ikke liker sykkelen, så skjønte hun definitivt at hun gikk glipp av noe da jeg troppet opp i sekk og turtøy. Men det vill...

Kveldstur langs Guldholmsundet

Det rare er at man knapt møter folk, enda kvelden er så fin som i dag! Her er en aldri såliten bildekavalkade: Guldholmen.Turen avsluttes med en raptusrunde. Det må til! Takk for turen!

En liten huggorm i sola

Vi har vel alle et sted, enten ute eller inne, som liksom er "vårt". Et sted der vi slapper ekstra godt avog stadig kommer tilbake til uten å bli lei av det. Når jeg tenker etter, har jeg egentlig flere sånne steder, men ett av dem er Kjærsund. Kjærsund i Våler. Bålturer, teltturer, juletreturer,...
Tinka på tur

39, Moss

Tinka er en blandingshund som er glad i friluftsliv. Turer med bål og kløvsekk er det beste hun vet. Jeg heter Gro, er 39 år og har hatt Tinka siden høsten 2011. Sammen er vi mye ute, mest på Jeløy og ved Vansjø, og bloggen handler stort sett om hva vi opplever ute. Jeg er ikke opptatt av lange ekspedisjoner, selv om en hytte-til-hytte-tur i fjellet er kjærkommen. Det er de små hverdagsturene som er viktigst for meg, siden det er dem jeg går flest av. Å variere rutene, oppdage nye stier og områder og bruke den nære naturen - det er sånt man får ekstra energi av. Når man har med seg hund, blir turen litt mer spennende og innholdsrik, og vi prøver stadig nye ting - med vekslende hell! Det viktigste er å kose seg og være positivt innstilt.