Bukkelegeret til dessert!

Vi bestemte oss altså for å ta turen innom Valdresflya isteden for å dra rett hjem. Uansett måtte vi hente bilen på Fagernes (etter en hyggelig drosjetur med en sjåfør som var fornøyd med to damer, to hunder og et tonn bagasje i bilen, til forandring fra syketransport!), og derfra var det jo slet...

Røssjøkollhytta - en bildekavalkade!

Røsjøkollhytta i solnedgangen. 30 kvadrat, to bikkjer, to damer, en uke. Ingen strøm, vann eller mobildekning. Utedo. Fantastisk! Sofaen var nok ikke den beste å sitte i, men den fungerte helt greit. Mange runder med Yatzy her! Sola nytes til fjells. Hytta ligger til venstre for tje...

En uke på Røssjøkollhytta

Man vet at turen har vært vellykket når man kommer hjem med ømme knær, nesa full av fregner, piggsveis på leggene, lemenblod på buksene og en sliten hund! En uke i fjellet, på hytte uten strøm og vann, pluss en ren bonustur til Gjendebu og Bukkelegeret som avslutning, gjør underverker for kropp o...

Sommerminner fra Femunden

Jeg ble sittende og lese i turdagboka mi i morges, og sommeren 2013 var Tinka og jeg i Femundsmarka, helt på egen hånd. Teksten er av litt nyere dato, men både den og bildene gjorde godt for en frossen vintersjel nå når skyene dypper tærne i Oslofjorden og hålka svinger seg på favorittstiene mine...

Veggli i november

Raja har lagt seg på Tinkas reinskinn, og Tinka har akkurat reist seg fra Rajas teppe. Tante Anita lager tross alt mat på kjøkkenet. Selv om hun er sliten etter å ha båret kløv hele dagen, er hun ikke den som lar være å tilby sine tjenester når det dufter så godt fra kjøkkenet! "Skulle ikke vi t...

Vinter på Veggli

Littmindre snø på Veggli i år enn i fjor, på godt og vondt. Vi slapp å måke taket, men det var litt tungt å gå i harde og forblåste scooterløyper på fjellet. Vi dro oppover fredag ettermiddag, med en litt usikker værmelding friskt i minne og en fullasta Petra Outlander. Da lørdagen rant med sol ...

Blefjell 2; Fillebikkje!

Dag 3; Eriksbu - Øvre Fjellstul Normalt er jeg ganske fornøyd med Tinka om dagen. Særlig var hun til hjelp med kløvbæring da ryggen min sa klart ifra om at det å lene seg forover i oppoverbakker med over 20 kilo i sekken ikke hadde vært noe sjakktrekk. Korsryggen verket for hvert skritt, og på st...

Hytte til hytte på Blefjell, del 1

Høstferien 2014 skulle brukes til en vandring vi hadde planlagt lenge: fra sånn omtrent Bolkesjø, over Blefjell via tre ubetjente dnt-hytter og til Anitas hytte på Vegglifjell. Tunge sekker på oss, kløv på Tinka, men ikke så lange dagsetapper. Hyttene Sigridsbu, Eriksbu og Øvre Fjellstul ligger m...

Kloppeti-klopp på kloppene i Sylan!

Egentlig er det kanskje bra åreise før man føler seg helt ferdig med turen, for da er sjansen stor for at man kommer tilbake. Og Sylan er et område jeg absolutt kunne tenke meg å dra tilbake til. Selv om vi er slitne, selv om sekken ble 14-15 kilo tung, og selv om skuldrene er ømme og kneet murre...

Lunsj på Norges tak!

Kollega Magne har en kjepphest om det å sette seg noen hårete mål i livet. Helst bør de være langsiktige, og kanskje man ikke klarer å nå dem, engang. Galdhøpiggen var et ganske kortsiktig mål, og strengt tattlangt mer steinete enn hårete. Ganske snøfullt også. Men det var et fint mål å ha... Ti...

Skitur sånn på ordentlig, på Veggli

Så fikk Tinka og jeg oss en skikkelig hyttetur i vinter. Da snøen smelta vekk her, trodde jeg atskitreninga smelta med den. Litt synd, ettersom det begynte å gå så bra. Heldigvis har vi gode venninner med hytte, og Anita og Raja fikk oss på slep til hytta på Veggli. Forrige gang vi var på besøk ...

En skarv, en tind og seks støle bein!

Da kollega Berit sendte ut ene-post med invitasjon til hyttetur, var jeg rask på avtrekker'n. "Blir gjerne med, men er det ok med hund der?" Det var det. Heldigvis. Fredag, så snart vi var ferdige med å undervise, dro fem damer, en hund og to biler motUstaoset. Etter en herlig "første-kvelden-på-...

Sporhund i aksjon etter avslappende ferie i Femundsmarka.

Tinka har fått ny hobby: sporsøk! Årets feriepenger ligger igjen i Femundsmarka (nærmere bestemt på dnt's turisthytte Svukuriset) og på kontoen til Norsk Brukshundforening. Først var vi i Femundsmarka og vandret blant mygg og krokute furuer, og så bar det en time sørover til Sølenstua Camping, f...
Tinka på tur

42, Moss

Tinka er en blandingshund som er glad i friluftsliv. Turer med bål og kløvsekk er det beste hun vet. Jeg heter Gro, er 41 år og har hatt Tinka siden høsten 2011. Sammen er vi mye ute, mest på Jeløy og ved Vansjø, og bloggen handler stort sett om hva vi opplever ute. Jeg er ikke opptatt av lange ekspedisjoner, selv om en hytte-til-hytte-tur i fjellet er kjærkommen. Det er de små hverdagsturene som er viktigst for meg, siden det er dem jeg går flest av. Å variere rutene, oppdage nye stier og områder og bruke den nære naturen - det er sånt man får ekstra energi av. Når man har med seg hund, blir turen litt mer spennende og innholdsrik, og vi prøver stadig nye ting - med vekslende hell! Det viktigste er å kose seg og være positivt innstilt.