Når matmor jobber inn sommerferien

Siden påske har det vært fryktelig kjedelig å være hund her i huset. Uansett hvor fint været har vært, så har Gro sittet med nesa i en rettebunke og lest og snakket høyt med seg selv. Noen ganger har hun snakket med meg også, så jeg har nok hjulpet til en del. I hvert fall har jeg vært kjempeflin...

Om å aktivisere bikkja når man selv ikke er helt på topp...

Det er ikke alltid like lett å være hundeeier, selv om man liker å gå tur og hunden har blitt voksen og stort sett oppfører seg pent. Hva gjør man når formen er helt ute av fasong, eller man har skadet et bein eller to? Man kan naturligvis sette bort hunden, men det er slett ikke alle hunder som ...

Rally-dronninger!

Denne helga passer vi Raja, og Tinka er fornøyd med å ha bestevenninna på overnatting. Jeg synes også det er hyggelig. Raja er en vakker sjel i like vakker innpakning, og hun er enkel å passe. Omtrent fem minutter etter at hun kom innenfor døra, rekvirerte hun buret til Tinka, som ble litt betutt...

Minitur og rallystevne

Noen turer blir litt kortere enn planlagt, for eksempel fordi man ikke stod opp tidlig nok til å dra til byen for å kjøpe presang før man skulle være barnevakt for en stykk niese og måtte ta det etterpå isteden. Men så ble det tur! Bare at vi kunne ikke dra dit vi hadde tenkt, for det ble de...

Labbetuss har bursdag!

Eller, Tinka har bursdag. Fem år blir hun i dag. Jeg feirer med en liten bildeserie fra valp til voksen! I lek med en av søstrene, bare noen uker gammel. Min hund! Her er hun åtte uker og har akkurat kommet til sitt nye hjem. Hun fant seg fort til rette, og jeg har ikke tall på hvor mang...

Bærmani, nye stier og klatring på grensen (til galskap)...

Når jeg tenker meg litt om, har jeg prøvd mye nytt denne uka! Tinka og jeg har utforsket nye stier i Mossemarka, i håp om å finne bær og sopp til kantarelltrening, og i går utforsket vi jo dessuten områdene mellom stier... Dessuten har jeg vært med tidligere kollega Anna på tur i Rygge, og jeg fi...

Våt tur-tørke!

Hvordan kan man aktivisere og kjøle ned hunden når man ikke kan spasere inn til et skogstjern? Jo, man kryper til korset og tar bilen til en strandflekk man strengt tatt ikke har lov til å parkere ved, med mindre man har hytte i området. Men i nøden spiser som kjent fanden fluer, og da syntes jeg...

Tur-tørke...

Stakkars Tinka. Nå har hun ventet tålmodig i ukesvis mens jeg har retta tentamener i bokmål, nynorsk og engelsk og knapt nok hatt evne til å legge merke til oppvaskbenken. Den burde jeg nok ha sett på litt oftere... Det har jo blitt noen turer på henne, men ikke så mye som det pleier, og å legge ...

Beversafari i Nesparken!

Nok en ting som Tinka og jeg er litt uenige om; kveldstur i regnet for å se etter bever! I Moss Avis her forleden stod det en artikkel om beveren som har stiftet bo helt nederst i Vansjø, ved Nesparken. Jeg la kveldsturen dit i dag, stappet Tinka i bilen og kameraet i veska, vel vitende om at bev...

Bibliotekhund med opprykk!

Jeg pleier å være klar på at det viktigste med rally, smeller, spor og annet, er å ha det moro sammen med hunden. Jobbe med mye forskjellig, opparbeide et godt forhold og alt sånt. Men jammen er det moro når det virkelig går bra i en konkurranse også... I hele vinter har vi neglisjert rally-tren...

Stillingsinstruks for hund!

Det var Anita som tenkte og sa det høyt på fellesrusletur rundt Alby i går: "Den stillingsinstruksen til Tinka, den inneholder ganske mye!" Nå har hennes Raja også en god del arbeidsoppgaver, men det kan nok hende at Tinka har litt flere. Både selvpålagte og andre. Hun er jo en hund som må aktivi...

Når man oppnår noe med hunden sin

Jeg gikk gjennom turbilder i går og kom i tanker om Tinkas aller første fjellturer og hvor mye vi har oppnådd sammen. Kanskje aller mest da vi kom til topps på Galdhøpiggen for to år siden, men også alle små øyeblikk som ledet både dit og videre. Som noen kanskje har fått med seg, var T...

Tinka på facebook!

Jeg har laget en facebookside til bloggen vår; https://www.facebook.com/tinkapaatur/ Jeg legger ut en del bilder på fb av turene våre, som ikke nødvendigvis blir skrevet om på bloggen, og fra nå av havner de på Tinkas egen fb-side, ikke bare på min private. Lenker til blogginnleggene legges natu...

En fantastisk dag for en skolebibliotekar

Jeg hadde nesten glemt hvor mye jeg har savnet å synke ned i litteratur etter Tinkas inntog. Både sjangervalg ogantall bøker jeg leser har endret seg drastisk siden hunden kom i hus. Det er greit å bruke tida ute, altså, men egentlig er jeg jo en bokorm med hang til fantasy og tegneserier.I dag h...

Velsmakende møte med Grønlands-isen

I går fylte det vesle beistet mitt 4 år. Dagen ble feiret med en tur til Oslo; Marianne og jeg har snakket lenge om å ta med Tinka på toget og bare jangle rundt i Oslos parker og kose oss. Marianne har bodd i gamlebyen tidligere og ville gjerne vise oss rundt i gatene og parkene. Siden værmelding...

Strandryddedagen, sykkelturdagen, plumpe-med-vilje-dagen...

I går var Øreåsens 8. trinn ute og ryddet Fuglevikstranda og omkringliggende herligheter. En svært fornærmet hund ble forlatt til fordel for sykkel om morgenen, og selv om hun ikke liker sykkelen, så skjønte hun definitivt at hun gikk glipp av noe da jeg troppet opp i sekk og turtøy. Men det vill...

Hundekurs med hundecoach! Og en tur, selvfølgelig.

Tinka og jeg i aksjon på et tidligere rally-kurs. På mandag var jeg på et kurs arrangert av Moss og omegn hundeklubb: mentaltrening med hundecoach Monica Wickstrøm. Hun var veldig flink, og selv om hun snakket mye om konkurranse og lydighet (hun er selv på landslaget med en av hundene sine), var...

Gatelangs i møkkavær

Verken Tinka eller jeg er spesielt glade i møkkavær. Når det sludder vannrett, stopper Tinka gjerne under verandataket og prøver å nekte for at hun egentlig er skikkelig tissetrengt. Er vinden sterk, trekker hun som bare rakker'n for å komme fort hjem. Plaskregner det, så rister hun seg til stadi...

Høst

Høsten er ilden i toppen av et lønnetre og gullmyntene på bjørka.Høsten er regndråpen som treffer panna med et brak idet du ser opp mot skyggespillet mellom gatelykta og den gamle eika.Høsten er hjerteslagene til en kveldssvart Oslofjord.Høsten er bållukt i en ullgenser.Høsten er en buldrende fos...

Hurra for Tinka!

Tinka fyller3 år i dag! Gratulerer! Den vesle valpen min har blitt voksen. Hun er (stort sett) ferdig med å tygge påalt mulig og begynner å roe seg. For et år siden kunne jeg begynne å lese bøker igjen,etter en lang periode der Tinka krevde absolutt all min tid og oppmerksomhet. Så ble plutseligh...

Vårt første rallylydighetsstevne!

Det siste halvåret har Tinka og jeg utvidet repertoaret vårt. Vi begynte så smått med litt rally-lydighet før jul, og nå står det på topp 10-lista til Tinka over morsomme ting å gjøre!Da Tinka var på sitt mest pubertale, prøvde vi oss på et bronsemerkekurs, og det gikk rett vest med hornmusikk og...

Jubileums-tur

Med Kambo Kor og Kamping på tur! 16. mai kommer, sola skinner og alt er grønt. Livet har vendt tilbake til Norden etter en lang og grå vinter, varmen fra sola brer seg ut i alle nerveceller, man tar et dypt magadrag av den friske sjølufta og kjenner at verden er et hyggelig sted å være. Tidlig p...

Ogdervardetgjort,gitt!

Velkommen til bloggen til Tinka og Gro! Jeg har hatt lyst til åskrive blogg lenge, men det måtte en hund til for at jeg skulle sette i gang for alvor. Jeg har hatt hunden i noen uker nå og kunne så absolutt tenke meg å dele mine betraktninger rundt hundeholdet med noen. Forhåpentligvis kan folk ...
Tinka på tur

42, Moss

Tinka er en blandingshund som er glad i friluftsliv. Turer med bål og kløvsekk er det beste hun vet. Jeg heter Gro, er 42 år og har hatt Tinka siden høsten 2011. Sammen er vi mye ute, mest på Jeløy og ved Vansjø, og bloggen handler stort sett om hva vi opplever ute. Jeg er ikke opptatt av lange ekspedisjoner, selv om en hytte-til-hytte-tur i fjellet er kjærkommen. Det er de små hverdagsturene som er viktigst for meg, siden det er dem jeg går flest av. Å variere rutene, oppdage nye stier og områder og bruke den nære naturen - det er sånt man får ekstra energi av. Når man har med seg hund, blir turen litt mer spennende og innholdsrik, og vi prøver stadig nye ting - med vekslende hell! Det viktigste er å kose seg og være positivt innstilt.