Feriegjest og gjesteforeleser

Raja har vært på besøk et par dager, og hun bidrar som "gjesteforeleser" her på bloggen!

Heisann, alle sammen! Jeg heter Raja, og hvis dere har lest bloggen til Tinka og Gro før, så har dere nok hørt om meg, og kanskje til og med sett bilder av meg. Som regel snur jeg meg litt unna, for jeg er ikke så glad i å bli tatt bilder av, men jeg er veldig vakker, for det sier alle. Da Gro fikk Tinka, så var jeg sånn omtrent fire år, og jeg har hjulpet til med oppdragelsen, selv om det ikke har vært helt enkelt, det må jeg få lov til å si. Tinka var veldig sprelsk da hun var liten, og ingen av valpene mine var så voldsomme, enda jeg lekte ganske mye med dem. Men nå har Tinka endelig blitt voksen, og det er veldig koselig å være på tur med henne.

I går dro vi til et sted som heter Kjærsund, og der blir Gro like rolig som Anita'en min blir på Hytta vår. Det var veldig varmt, så vi fikk bade, og det var fint med fjell å gå ut fra. Gro badet også, men det likte ikke Tinka. Hun ble veldig engstelig og bjeffet fælt, så Gro kom opp ganske fort. Tinka passer på oss alle sammen, så vi kan være helt trygge når vi er sammen med henne, men hun blir nok ganske sliten av det, og hun liker ikke når det skjer nye ting. Første gang hun var med til Hytta, da bjeffet hun hele den første kvelden, men så ble hun vant til å være der. Og det er fint å ha henne med på fjellet, for som regel kan hun bære maten min. I går var det Gro som bar all maten vår, for det var ikke så langt å gå, men vi måtte forbi to kjempedigre hester først. De kjente visst Gro og ville absolutt ha kos, men Tinka og jeg var litt redde for dem.

Ser dere halen til Tinka inni alt sivet? Det var fint å vasse innimellom sivet, og jeg løp rundt uti vannet og koste meg veldig. Vi fikk griseøre også, men mitt var litt stort, så jeg fant et lurt sted å grave det ned. Tror dere ikke Tinka fant det og gravde det opp igjen! Det sytes jeg var skikkelig dårlig gjort, og det skjønte Gro, for hun ba Tinka om å få det, og da fikk hun det med det samme, for Tinka er flink til å dele med mennesker, men ikke med hunder. Vi fikk noe annet å spise på isteden, og det var jordbær, men jeg likte ikke det, så da fikk jeg godbit som jeg liker isteden. Tinka likte jordbær og spiste det jeg ikke ville ha. Etterpå slappet vi av i skyggen mens Gro drakk kaffe og leste ut boken sin, og til slutt dro vi hjem. Jeg vil aller helst være på tur hele tiden, så jeg gikk så sakte jeg kunne og utforsket alt som var rundt stien, og jeg prøvde å gå inn en annen sti til høyre, men dit skulle vi visst ikke. Det er dumt når turen er ferdig og vi må til bilen. Vi gikk kveldstur sammen med Vigdis og lille Fenrik som har blitt ganske voksen nå, og det var koselig. Helt til slutt skulle Tinka øve på å gå spor på asfalten i skolegården, enda det var veldig sent på kvelden. Jeg fikk sitte ute og se på, og hun har blitt ganske flink. Det aller beste når Tinka har vært flink, er at jeg også får belønning, og det er bare fordi jeg er så vakker, sier Gro! Derfor passer jeg alltid på å være like i nærheten når Gro bruker flink-stemmen sin. Da er det godbit til Tinka og godbit til meg!

Egentlig håpet jeg nok at vi kunne dra en tur til Kjærsund i dag også, for det er så fint der, og sist jeg var med dit, så var det vinter, og vi kunne gå på isen og slett ikke bade og svømme sånn som nå. Men så måtte Gro gjøre rent og handle litt og ordne og sånt, så da ble det ikke tid, og nå kommer snart Anita'en min og henter meg. Jeg gleder meg veldig til det, også håper jeg at vi kan gå tur sammen med Gro og Tinka igjen snart. Kanskje til helgen allerede? Hvis vi finner et sted der vi kan bade? Det har i hvert fall vært fint å være på ferie hos Tinka og Gro, og jeg har sovet godt og spist all maten min og en del kylling som vi fikk i stad. Tinka og jeg sov ved siden av hverandre, og det var trygt og koselig, syntes jeg. Jeg sov veldig godt, og Gro lo fordi jeg snorket, men det gjorde hun også, så da er vi skuls, tenker jeg! Takk for meg, og takk for turene!

VOFF! Hilsen Raja.

Tinka på tur

43, Moss

Tinka er en blandingshund som er glad i friluftsliv. Turer med bål og kløvsekk er det beste hun vet. Jeg heter Gro, er 42 år og har hatt Tinka siden høsten 2011. Sammen er vi mye ute, mest på Jeløy og ved Vansjø, og bloggen handler stort sett om hva vi opplever ute. Jeg er ikke opptatt av lange ekspedisjoner, selv om en hytte-til-hytte-tur i fjellet er kjærkommen. Det er de små hverdagsturene som er viktigst for meg, siden det er dem jeg går flest av. Å variere rutene, oppdage nye stier og områder og bruke den nære naturen - det er sånt man får ekstra energi av. Når man har med seg hund, blir turen litt mer spennende og innholdsrik, og vi prøver stadig nye ting - med vekslende hell! Det viktigste er å kose seg og være positivt innstilt.