Ferie med høy haleføring

Etter to dager med langt, spennende snøspor og båltur, var det duket for overnatting hos mormor og morfar for Tinkas del. Niesene skulle være hos tante, og det et praktisk å ikke ha hund hjemme når jentene er hos meg. Ikke for det, jeg tror jammen de har blitt store nok til å takle det nå. Ulrikke og Tinka er skikkelige godvenner, og Tinka ligger tålmodig på gulvet og ser på når hun leker. Hunden kan til og med kose seg med et tyggebein mens 5-åringen sitter ved siden av, uten at det er noen fare. Det er veldig godt å ha en hund som er så trygg med barn! Eldstemann er ikke fullt så glad i hunder, og for min egen del var det herlig å kunne bruke hele kvelden, samt neste morgen, formiddag og deler av ettermiddagen på høytlesing av Harry Potter uten avbrudd! Victoria har arvet tantes lesehunger, og når hun selv lurer på om vi kan lese Harry Potter, da er ikke Tante Fantasy-nerd sen om å smi mens jernet er varmt!

Det ble en liten tur med niesene, og mormor og morfar også, på torsdag, med kakao og matpakke. Da hunden kom tilbake til eieren på fredag, var den litt fornærmet og trengte blidgjøring i form av Kjærsundtur med bål på lørdag. Da fikk vi testa det nye dekkenet, som hun var innom XXL og prøvde tidligere i uka, og selv om jeg syntes det var veldig fint, var Tinka svært skeptisk. Klær er ikke favoritten, men hun skjønner heldigvis at sånne dekken varmer. Selv fikk jeg testa hjernevinningene, siden jeg naturligvis hadde glemt både det ene og det andre. På vei utover kom jeg på at både turøks og -sag lå igjen hjemme, mens veden jeg kjøpte forleden lå i digre kubber i bilen. Ja, ja. Jeg fikk fyr, selv om det var mye røyk, og de tørre grankvistene jeg slepte med meg i minst en kilometer (kanskje litt overdrevet, da...) hjalp godt. Men det var ikke det verste. Svartkjelen putret lystig, kaffen duftet, og jeg kom på at koppen også lå hjemme. Et øyeblikk vurderte jeg å drikke av selve kjelen, men så kom jeg på den soloflaska jeg hadde i sekken! Vannet havnet i en større flaske, og jeg skar av bunnen. Var slett ikke så verst fornøyd med meg selv da! Distré turfolk finner løsninger! Resultatet så kanskje litt mistenkelig ut, men kaffen smakte!

I dag var det avslutning på hele ferien, og hele flokken var samlet. Tinkas bestevenner var kommet hjem fra sine respektive vinterferier, og Brønnerødvannet ble dagens turmål. Raja var i storform og ville leke, og Fenrik var i himmelriket med to tisper som ville løpe og herje og bryte med ham. Det ble bål og pølser og kaffe og latter og skravling, som vanlig, og mange fine bilder!

Det er så kult når mennesker vil leke!

Raja i farta!

Folk og bikkjer gleder seg til tur!

Fenrik har sitt å si om tvangskosing.

Og om litt er kaffen klar...

Raja slapper av og slikker i seg litt snø. Det er nemlig det aller beste vannet - det jeg helte i en skål til henne, takket hun pent nei til og gikk tilbake til å smelte snø selv!

Det er ikke bare Fenrik som blir utsatt for tvangskosing, men Tinka gir i hvert fall grundig ansiktsvask i gjengjeld!

Tinka og Raja tar en pust i bakken etter mye lek.

Fenrik vil leke mer!

På vei hjem igjen over isen på Brønnerødvannet.

Skal vi hjem igjen alt nå?

Dekkenet varmer godt, selv om jeg synes hun likner en fotballtrener!

Takk for turen og for ferien!

Tinka på tur

42, Moss

Tinka er en blandingshund som er glad i friluftsliv. Turer med bål og kløvsekk er det beste hun vet. Jeg heter Gro, er 42 år og har hatt Tinka siden høsten 2011. Sammen er vi mye ute, mest på Jeløy og ved Vansjø, og bloggen handler stort sett om hva vi opplever ute. Jeg er ikke opptatt av lange ekspedisjoner, selv om en hytte-til-hytte-tur i fjellet er kjærkommen. Det er de små hverdagsturene som er viktigst for meg, siden det er dem jeg går flest av. Å variere rutene, oppdage nye stier og områder og bruke den nære naturen - det er sånt man får ekstra energi av. Når man har med seg hund, blir turen litt mer spennende og innholdsrik, og vi prøver stadig nye ting - med vekslende hell! Det viktigste er å kose seg og være positivt innstilt.